Het is een hot topic met een veelbelovende toekomst. Vele grote merken maken al gebruik van Chatbots. Zo kan je bij Domino’s Pizza bestellen via Facebook Messenger en bij KLM je vliegticket. Maar wat is een Chatbot nu precies en wat betekent dit voor jou en je onderneming? 

Chatbots

Het is niets anders dan een software die het mogelijk maakt om automatisch én gepersonaliseerd terug te kunnen communiceren naar iedereen die jouw onderneming benadert via in dit geval Facebook Messenger. 

Je hebt vast een bedrijfspagina op Facebook. Is dat niet het geval? Geen zorgen, er zijn op YouTube talloze instructiefilmpjes te vinden hoe je een bedrijfspagina maakt. Het duurt echt letterlijk maar 3 minuten. In het volgende filmpje zie je hoe je dit stap voor stap voor elkaar kan krijgen. Uiteraard kun je ons ook contacteren om je erbij te helpen.

Je hebt al een bedrijfspagina? Super! Je bedrijfspagina vormt je thuisbasis als ondernemer op Facebook. Mensen kunnen je daarop vinden, zoals ze dat kunnen via Google en de Goudengids. Op Facebook staan miljarden profielen, waarschijnlijk zelfs de kat van je buren. Zodra deze mensen naar jou op zoek zijn en met je in contact willen komen, doen ze dat hoogstwaarschijnlijk door een berichtje te sturen via Facebook Messenger. En dat is een probleem! Ik begrijp het als je me nu even niet kan volgen, maar wacht, ik leg het uit. 

Je ontvangt een bericht op je bedrijfspagina… maar je bent zelden 24 uur per dag van maandag tot en met zondag online om meteen te reageren. Dit betekent dat de persoon die in contact met je wil komen (een mogelijke klant) te lang moet wachten om een reactie van je te krijgen. In deze periode kan hij of zij verder gaan zoeken naar een van jouw concurrenten die wél direct reageert. De kans is op dat moment vrij reëel dat de mogelijke klant al een keus heeft gemaakt voordat je door hebt dat je bent gecontacteerd. Zeker in deze tijd van directe antwoorden en reacties. Men is nu eenmaal steeds meer gewend aan snelheid. Dus ook op reactie vanuit jouw onderneming. Dit is één van de vele scenario’s waarin een Chatbot jouw superheld zou kunnen zijn. En geloof ons… een goedkopere werknemer ga je niet vinden voor deze taak.

Wat de Chatbot in dit geval doet is het volgende…

Het geeft je ‘mogelijke klant’ direct een warme en gepersonaliseerde reactie. Daarna volgt een vooraf opgezette conversatie waarin de ‘mogelijke klant’ de controle heeft. De Chatbot kan vragen beantwoorden, de klant van bruikbare informatie voorzien, opdrachten opnemen etc.. Dit allemaal zónder dat jij hiervoor persoonlijk aan de andere kant van het scherm hoeft te zitten. 

Geweldig toch dat je hierdoor geen verkopen meer misloopt en dat je veel meer tijd overhoudt voor belangrijkere zaken… zoals je onderneming! 

In mijn volgende blog zal ik verder ingaan op Chatbot en Facebook Messenger Marketing. Daarin zal ik onder andere aan bod laten komen wat de investering bedraagt om een Chatbot te implementeren in jouw onderneming en nog veel meer Marketingtrucs. 

Tot in de volgende blog,

Aziz Mesaoudi
Gast blogger