Weet jij als zorgondernemer hoe je op je website je doelgroep op de juiste manier informeert? Zodat men efficiënt de juiste informatie vindt en sneller contact met je opneemt?

Lees in deze blog vijf belangrijke punten voor een gebruiksvriendelijke website. Dan weet je waar je op moet letten bij het opzetten van je site en het creëren van content. Wij als specialisten in visuele communicatie informeren je graag.

Punt 1: Straal professionaliteit uit

Een uniforme en goed doordachte uitstraling geeft je bezoekers een goed gevoel. Als je website professie uitstraalt, gaan bezoekers er ook vanuit dat je professioneel bent in wat je doet. Hiermee heb je een voorsprong op andere praktijken die minder waarde hechten aan een gebruiksvriendelijke website.

Door de kleuren van je logo door te trekken op je site ontstaat er eenheid. Hiermee laat je zien dat je goed nadenkt over wat je doet.

www.epct.nl
Bekijk de case hier

Punt 2: Denk na over wie en hoe je aanpreekt

Ouderen waarderen het als ze met ‘u’ aangesproken worden, maar bij jongere mensen kan dit juist drempelverhogend werken.

Richt je ook persoonlijk tot je lezer. Schrijf bijvoorbeeld ‘Onze fysiotherapie is er op gericht om jou …’ in plaats van ‘Fysiotherapie is erop gericht om de cliënt…’.

Communiceer op een gebruiksvriendelijke website niet wat je doet, maar wat je met jouw behandeling kunt betekenen voor je bezoeker. Speel in op specifieke behoeften en klachten. Hoe probleemgerichter je iets aanbiedt, des te specialistischer je overkomt.

Focus is belangrijk. Beter een selecte groep aanspreken, dan iedereen een beetje aanspreken. Mensen met rugklachten gaan het liefst naar dé rugklachtenspecialist in de regio die veel ervaring heeft met het behandelen van rugklachten.

Punt 3: Laat persoonlijkheid zien

Je bezoekers willen een goed gevoel bij jullie krijgen. Naast een uniforme uitstraling in stijl en kleuren willen ze graag de mensen van de praktijk zien. Liefst met een vriendelijke, verwelkomende lach. Laat ook behandelaren aan het werk zien op je dienstenpagina’s om je gebruiksvriendelijke website levendig te maken.

Zorg ervoor dat er op elke dienstenpagina een goede referentie staat van een cliënt. Over hoe professioneel en persoonlijk hij of zij geholpen is dus. Dit geeft vertrouwen en helpt het contact opnemen.

spelendewijzer-portfolio-th

www.spelendewijzer.nl
Bekijk de case hier

Punt 4: Zorg voor duidelijke en scanbare teksten

We zien tegenwoordig veel bedrijven in de zorg die op een verouderde website onnodig veel informatie verstrekken. Teveel informatie, een lange lap tekst, ontmoedigt je bezoeker om te lezen of door te lezen. Dit is niet zo gebruiksvriendelijk op je website.

Een bezoeker wil je informatie scannen alvorens hij of zij besluit om te lezen. Schrijf daarom korte alinea’s met samenvattende tussenkoppen. Zo is de totale tekst goed te behappen en krijgt je bezoeker direct een idee waar elke alinea over gaat. Het is ook slim om af en toe als tussenkop een vraag te stellen met daaronder het antwoord in de alinea.

Houd op je gebruiksvriendelijke website ook rekening met blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een voorleesfunctie. Zorg dus dat alt-teksten goed beschrijven wat er normaal op foto’s te zien is en geef je linkverwijzingen beschrijvingen mee.

Zorg dat je onderaan een dienstenpagina een contactformulier of call-to-action (CTA) opneemt. Als je bezoeker eenmaal enthousiast is, kun je maar beter het ijzer smeden als het nog heet is. Geef wel bovenaan de CTA aan wat je bezoeker moet doen.

Punt 5: Diensten snel in beeld

Zorg dat je bezoekers meteen een keuze kunnen maken. Naast een overzichtelijke weergave van je diensten (expertise) in het menu is het ook een goed idee om ze mooi op je homepagina te presenteren.

Zo hebben je bezoekers snel in beeld wat je biedt en klikken ze meteen door naar de pagina waar er meer over de dienst te lezen is.

Voor overzicht op een gebruiksvriendelijke website zijn zeven menu-items maximaal. Geef anders je diensten een verzamelnaam in het menu en presensteer ze in een drop down.

Gebruiksvriendelijke website opzetten?

Heb jij naar aanleiding van deze blog nog vragen voor ons of wil je weten hoe we jouw website gebruiksvriendelijker kunnen maken? Misschien wil je een geheel nieuwe gebruiksvriendelijke website? Aarzel niet en neem gewoon contact met ons op.