Wist je dat de kleuren van je website een andere samenstelling hebben dan bijvoorbeeld je drukwerk? Dat komt omdat je website is opgebouwd d.m.v. het RGB-kleurenmodel terwijl je drukwerk het CMYK-kleurenmodel of PMS-kleurenmodel verlangt. Daarom is het essentieel om de goede kleuren te kiezen voor je huisstijl zodat al je bedrijfsuitingen de goede kleuren bevatten met zo min mogelijk tot geen kleurverschil. In deze blog leggen we uit wat deze kleurmodellen inhouden en hoe ze te gebruiken.

RGB Kleuren

RGB staat voor Rood, Groen en Blauw. Wanneer je deze kleuren over elkaar heen legt, maken ze samen de kleur wit. De hoeveelheid wit bepaalt de kleur van lichte naar donkere kleuren. RGB kleuren worden gebruikt op apparaten die licht geven. Denk daarbij aan computermonitoren, beamers, televisieschermen, etc.. En dus ook websites, apps en tv reclames wanneer je het over de huisstijl van je bedrijf hebt.

CMYK Kleuren

CMYK staat voor Cyaan, Magenta en Yellow (geel). Deze kleuren samen opgeteld maken de kleur donkergrijs/donkerbruin. Daarom is er ook een vierde drukkleur bijgevoegd, namelijk zwart. Dat is waar de K in CMYK voor staat (met de K van Key (zwart), om verwarring met de B van Blue te voorkomen). Als je regelmatig wat printwerk doet, komen deze kleuren je bekend voor en worden dus gebruikt bij allerlei soorten drukwerk zoals flyers, folders, visitekaartjes en meer.

Wat is nu het verschil?

Het grootste verschil zit in het kleurbereik. Je hebt vast weleens iets geprint waarbij je opmerkt dat het op je velletje papier donkerder uitvalt dan op je beeldscherm. Dat kan twee verschillende redenen hebben. Ofwel je huisprinter is niet goed genoeg om deze kleuren accuraat uit te printen, ofwel omdat je felle kleuren in RGB zijn opgemaakt en de printer deze zelf moet converteren naar – over het algemeen donkerdere – CMYK-kleuren. Het kleurbereik van het RGB-kleurenmodel is namelijk breder dan het CMYK-kleurenmodel waardoor CMYK niet elke RGB kleur direct kan overnemen.

Ons advies

Als je je huisstijl op zowel beeldscherm als drukwerk zoveel mogelijk in dezelfde kleuren wil zien, maak dan je logo in CMYK-kleuren. Je hebt misschien wat minder keuze in kleuren, maar het is veel makkelijker om van CMYK naar RGB te gaan dan andersom. In sommige gevallen geeft het een duidelijk kleurverschil wanneer je huisstijl is gebaseerd op felle RGB kleuren omdat het kleurbereik van CMYK nu eenmaal niet zover reikt.

Brandmerk Reclame maakt daarom je logo in CMYK-kleuren en kan daardoor RGB-kleuren aanleveren met een miniem verschil voor bijvoorbeeld je website zodat al je uitingen nagenoeg geen kleurverschil zal hebben. Bekijk onze diensten om te zien wat we nog meer voor je kunnen betekenen.

Zit je nog met vragen na het lezen van deze blog? Bel of mail ons en wij zorgen ervoor dat je vragen beantwoord worden.