Een sterk logo is een belangrijke factor tot succes. Het is voor de meeste mensen de eerste kennismaking met een bedrijf. Soms is het nodig om een merk of logo een update te geven. De meest voor de hand liggende reden om een logo te veranderen is dat de look & feel niet meer van deze tijd is. Dit kan zelfs negatieve gevolgen hebben op de perceptie van klanten. Maar er zijn nog tal van andere redenen om een logo te veranderen. In dit artikel vergelijken we van 7 bekende bedrijven het oude met het nieuwe logo en vertellen wij je waarom zij voor de wijziging kozen.

1. YouTube

In de loop van 2017 heeft Google haar YouTube-app vernieuwd en voorzien van nieuwe gebruikersvriendelijke functies. Ook het logo bleef – voor het eerst in 12 jaar – niet buiten schot. De rode beeldhuis-achtige vorm werd losgetrokken en de tekst ‘Tube’ werd vervangen door de iconische play-button. Deze play-button is naast de merknaam geplaatst. Hierdoor is het logo breder geworden, maar zodra er vraag is naar een responsive logo, zoals in de app, dan zal alleen het beeldmerk worden getoond.

2. Converse

Naast YouTube heeft ook Converse in 2017 haar logo aangepast. Belangrijk om te weten is dat dit logo van het bedrijf Converse is en dus niet van, bijvoorbeeld, de bekende Converse All Star schoenen. Voorheen zat de herkenbare ster verwerkt in de `O`, maar nu heeft Converse hier een los beeldmerk van gemaakt. Dit opent mogelijkheden voor het gebruik van alléén het beeldmerk, zonder plaatsing van de merknaam, voor bijvoorbeeld social media kanalen.

3. Ajax

In 1990 heeft Ajax een nieuw logo geïntroduceerd. Het logo van Ajax is ook een voorbeeld van een oud logo dat een metamorfose heeft ondergaan. In het oude logo werd de Griekse god Ajax tot in detail weergegeven. Het nieuwe Ajax logo oogt moderner door de strakke lijnen en vormen. Het lijkt zeker nog wel op het oude logo, maar is nu veel praktischer voor print en online gebruik. Echter is er sinds de invoering van het Ajax logo behoorlijk veel weerstand van de supporters. Die oude beeltenis van Ajax straalde trots en warmte uit. En dat is wat de supporters terug willen. Of dat gaatgebeuren…

4. Domino’s

Een bedrijf groeit en verandert door de jaren heen. Zulke veranderingen kunnen een reden zijn om een logo te veranderen. Dit verhaal geldt ook voor restaurantketen Domino’s Pizza. In 2012 beslootDomino’s het woord “pizza” weg te gelaten, want Domino’s wil benadrukken dat het meer verkooptdan alleen pizza’s. Ook is het woordmerk losgetrokken van het beeldmerk, zodat zowel hetdominosteentje als het woordmerk een stevigere identiteit krijgen.

5. Heinz Kraft

Toen Heinz in maart 2015 Kraft Foods overnam was iedereen benieuwd onder welke naam de fuserende bedrijven verder zouden gaan. Er werd gekozen voor een samensmelting van beide bedrijfsnamen: Kraft Heinz Company. Dit had ook gevolgen voor het logo. Beide namen zijn uit hun‘omlijsting’ gehaald en staan nu, met een kleine aanpassing in de letters t en h, in één logo. Hetbetreft hier alleen het bedrijfslogo, de afzonderlijke producten zullen niet de dubbele naam dragen. Heinz Ketchup blijft dus gewoon Heinz Ketchup.

6. Instagram

Als je al langere tijd fervent Instagram gebruikt bent, dan is het je vast niet ontgaan dat men in 2016 het uiterlijk en het logo van zijn mobiele applicaties heeft veranderd. De herkenbare retro camera maakte plaats voor een platte vorm. Dit kwam om kritiek te staan van gebruikers, maar – zoals wel vaker – is het slechts wennen. Bovendien kon de wijziging onderbouwd worden, want in de applicatie zijn veel User Interface (UI) elementen waarbij de nieuwe stijl veel beter past! In andere woorden: het nieuwe logo past veel beter bij de mogelijkheden van Instagram.

7. Aldi

Tot slot nog het redesign van supermarktketen Aldi Süd uit 2017. Het moderniseren van het logo past bij het huidige modernisatieproces waar Aldi Süd op dit moment mee bezig is. Anders dan wat de meeste merken doen, kiest Aldi ervoor om het logo meerdere lagen, verloop en diepte te geven. In Nederland merken we niets van de wijzigingen. Dat komt omdat Aldi is opgedeeld in Nord en Süd en alleen departement Nord is actief in Nederland.

Je logo laten veranderen of herontwerpen?

Wil je een nieuw logo laten ontwerpen? Of wil een bestaand logo opfrissen of laten herontwerpen? Dan ben je bij ons op de juiste plek. Wat je ook wilt, wij helpen je graag. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Jeroen van der Zwet
Promoboer